فیس بوک
توئیتر
لینکدین
واتس آپ
تلگرام

باشگاه بدنسازی واژه ای هست که امروزه اغلب شما با آن آشنا هستید. همواره از شما پرسیده میشود کدوم باشگاه میری؟ کی باشگاه میری و….. ما امروز قصد داریم تا شما را با ویژه گی های یک باشگاه بدنسازی خوب و استاندارد آشنا کنیم. بدون شک اگر  باشگاهی که میروید این ویژه گی ها را داشت به شما تبریک میگم. شما جای درستی دارید تمرین میکنید!

البته که برای خوب بودن نکات زیادی باید بررسی شوند که ما تنها بر اساس تخصص علم ورزش صحبت میکنیم. به عنوان مثال اگر باشگاه پارکینگ ماشین داشته باشه یا ویو خوبی داشته باشه خیلی خوبه ولی خوب این موارد باید از نظر شهرسازی و مهندسی بررسی شوند نه از نظر علم ورزشی. پس اجازه دهید تا ویژه گی های یک باشگاه بدنسازی خوب بر اساس علم ورزش را خدمتتان بیان کنیم.

فضای کافی: باشگاه باید از نظر ابعاد فیزیکی مناسب باشد. ارتفاع سالن، عرض و طول سالن به اندازه کافی باشد. کافی بودن بر اساس میزان وسایل و خدماتی هست که وجود دارد متفاوت میباشد. همواره تعداد افراد تمرین کننده به صورت همزمان باید بر اساس فضای سالن تعیین شوند. تعداد زیاد تمرین کننده همزمان باعث کاهش کیفیت تمرینی سایر مشتریان میگردد.

نظافت عمومی: نظافت مداوم در باشگاه بدنسازی باید وجود داشته باشد. برخی از باشگاهها تنها یک بار یا فقط در تعدادی محدود از زمان به نظافت میپردازند در حالی که نظافت باید به صورت مداوم صورت پذیرد. نظافت رخت کن و سرویس های بهداشتی همواره مورد تاکید است. تمیز کردن عرق روی دستگاهها و کفپوش تمرین هم موارد مهم در نظافت است. کفپوش مناسبی باید برای باشگاه بدنسازی در نظر گرفته شود که به راحتی بتوان آن را تمیز کرد. داشتن دوش مناسب با تعداد کافی بر اساس تعداد افراد تمرین کننده هم از نکات مهم در نظافت عمومی است.

نور و صدا: نور مناسب برای تمرین وجود داشته باشد. در صورتی که موسیقی پخش میشود باید مطمئن شد که آن برای همه آزار دهنده نیست.

تهویه هوای مناسب: بر اساس فصل سال باید تهویه دمایی مناسبی در سالن و باشگاه بدنسازی وجود داشته باشد.

بخش تغذیه و استراحت: بخشی از سالن بدنسازی برای تغذیه در نظر گرفته شود. همچنین در سالن، بخشی برای استراحت و نشست های چند نفره هم وجود داشته باشد تا ورزشکار در سر دستگاه مشغول خوردن و یا  گپ با دوستان نباشد.

ابزار اندازه گیری: یک باشگاه بدنسازی ایده آل باید مجهز به ابزارهای حداقل برای تست های ورزش از قبیل وزن و قد و تجهیزاتی برای اندازه گیری چربی بدن باشد. البته در کنار تجهیزات پیشرفته تر باید کارشناس مربوطه هم حضور داشته باشد.

مقاله پیشنهادی برای شما:   استخوان بندی شما چگونه است؟ ارزیابی در 1 دقیقه!

لوازم کمکهای اولیه: ابزارهای کمکهای اولیه برای هر باشگاه ورزشی از مهمترین ها میباشد.

مربی عمومی و مربی شخصی: یک مربی باید به صورت عمومی در باشگاه حضور داشته باشد تا در صورت نیاز به افراد راهنمایی کند. در کنار مربی عمومی این امکان برای افراد وجود داشته باشد تا از مربی خصوصی هم استفاده نمایند.

تجهیزات تمرین: یک باشگاه بدنسازی استاندارد باید مجهز به وسایل بدنسازی به صورت کامل باشد. بخش تمرین عمومی و کشش، دستگاههای بدنسازی، بخش دمبلها، بخش هالتر، بخش سیم کش، بخش تمرینات بر اساس وزن بدن، بخش تی آر ایکس و…

بخش تمرینات هوازی: همواره نیاز است تا هر باشگاه بدنسازی بخشی را برای اجرای تمرینات هوازی اختصاصی دهد. تمرینات تردمیل، دوچرخه ثابت، اسکی فضایی از این دسته میباشند.

پروفایل سازی: باشگاهها باید پروفایل عمومی شامل مشخصات برای ثبت نام داشته باشند. همچنین برای مشتریان ویژه بخش پروفایل ورزشی با ثبت مشخصات بدنی و توانایی های بدنی با انجام تست توسط کارشناس امکانپذیر باشد. پروفایل سازی امروزه با استفاده از نرم افزارها صورت میپذیرد.

دوره های آموزشی برای مشتریان: دوره های آموزشی چند ساعته با دعوت از متخصصان در باشگاههای ورزشی دنیا امری مهم است که تازه گی ندارد.

برنامه های عمومی و اختصاصی: باشگاهها باید شرایطی را تهیه کنند که مشتریان بتوانند به صورت منصفانه ای به برنامه های تمرین اختصاصی و یا عمومی دسترسی داشته باشند. برخی از مشتریان برنامه اختصاصی خود را از جاهای دیگر میگیرند و فقط در باشگاه تمرین میکنند ولی اغلب ورزشکاران نیاز به برنامه های توصیه شده تمرینی از سوی باشگاه را خواهند داشت.

مشاور: داشتن یک مشاور به صورت تمام وقت در باشگاه برای برنامه های تمرین، مشاوره تغذیه ای و آسیب های ورزشی توصیه میشود. البته توصیه ما داشتن مدرک تحصیلی حداقل فوق لیسانس در حوزه علوم ورزشی میباشد. متاسفانه خیلی از باشگاهها از افراد غیر علمی برای مشاوره استفاده میکنند.

ما سعی کردیم تا در این مقاله شما را با یک باشگاه بدنسازی استاندارد از نظر علمی آشنا کنیم. اگر شما هم پیشنهادی دارید میتوانید در زیر همین مقاله برای ما کامنت کنید. امیدواریم همواره موفق و سربلند باشد.

با سپاس از همراهی شما

 

 

امتیازدهی

دکتر فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه UPM

 برنامه ها و مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *