TRX: فواید تمرینات تی آر ایکس

فیس بوک
توئیتر
لینکدین
واتس آپ
تلگرام

TRX  یا Total Body Resistance Exercise با نام فارسی تی آر ایکس در سالیان اخیر در کشور ما خیلی پر سر و صدا بوده است. این رشته ورزشی به دلیل جامع بودن و مفید بودن برای تقریبا تمام رده های سنی مورد استقبال بسیاری از علاقمندان قرار گرفته است. این یک رشته ورزشی هست که پیر و جوان، کودک و نوجوان، زن و مرد، مبتدی و حرفه ای، آسیب دیده و غیر آسیب دیده میتوانند از آن استفاده کنند و از نتایج آن استفاده کنند. در واقع تی آر ایکس شامل دسته ای از حرکات تمرینی قابل تغییر از نظر شدت و مدت میباشد که میتواند با اهداف کاهش وزن، تناسب اندام، بهبود وضعیت قدرت، رفع آسیب ها، بهبود عضلات شکم، بهبود تعادل، افزایش شادابی و …. مورد استفاده قرار گیرد.

بر خلاف دیدگاه خیلی از افراد باندهای تی آر ایکس قابل انعطاف نیستند. در واقع تی آر ایکس کش نیست. باندهای تی آر ایکس بسیار محکم میباشند و شما میتوانید تمرینات معلق که شبه آویزان است را از این طریق انجام دهید. خیلی مهم است که برای اجرای تمرین تی آر ایکس را در جای محکم ببنید!

تی آر ایکس TRX از جمله ورزشهایی میباشد که امروزه مورد توجه بسیاری از علاقمندان به فیتنس قرار گرفته و علاوه بر آن بسیاری از مربیان بدنساز تیم های حرفه ای دنیا از این تمرینات برای آماده سازی ورزشکاران خود در وهله های خاصی از برنامه ها استفاده میکنند. در این مقاله سعی داریم تا به برخی از فواید این رشته ورزشی که نسبت به دیگر انواع ورزشها بیشتر خود را نشان میدهد بپردازیم. این فواید به صورت دسته بندی شده در زیر آمده است:

فواید تمرینات تی آر ایکس

1- درگیر کردن عضلات بیشتر: در این نوع از تمرینات مشاهده شده در هر حرکت عضلات زیادی درگیر میشوند. به عنوان مثال شما میتوانید حرکت شنا را در روی زمین انجام دهید که عضلات سینه ای بزرگ، سه سر بازو و تنه را بیشتر از سایر بخشها درگیر میکند ولی زمانی که این تمرین با تی آر ایکس اجرا میشود علاوه بر اینکه عضلات بیشتری برای حفظ تعادل مورد انقباض قرار میگرند در عضلات اصلی یعنی سینه و سه سر بازو نیز دسته تارهای عضلانی بیشتری شروع به فعالیت میکنند.

 

2- کالری سوزی بالا: این رشته ورزشی به دلیلی که در بخش اول توضیح داده شد باعث افزایش بیشتر جریان خون در عضلات هدف و در نتیجه کالری سوزی بیشتر در بدن میگردد. لذا برای افرای که نیاز به کالری سوزی بالا و شاید چربی سوزی داشته باشند به شدت توصیه میشود

 

3- قابلیت اجرا در هر جا: در این رشته ورزشی همه افراد در سنین مختلف قادر به اجرای حرکات آن میباشند. در عین حال که حرکات ساده در آن گنجانیده شده است برخی از حرکات نیز تنها توسط افراد حرفه ای قابل اجرا میباشند که باعث تنوع آن است. این رشته را میتوان با وزنه، توپ سوئیسی و… به صوررت ترکیبی اجرا کرد که باعث افزایش سطح فعالیت میگردد. همچنین این رشته ورزشی با اصول برنامه های تمرینی همخوانی داشته و میتواند به صورت هوازی و یا بی هوازی بر اساس سیستمهای تمرینات مقاومتی طراحی گردد.

مقاله پیشنهادی برای شما:   باشگاه بدنسازی

 

4- مکان: معمولا در هر مکانی میتوانید به این رشته بپردازید. پارک، منزل یا باشگاه فرقی ندارد و شما میتوانید در هرجایی بدان بپردازید. همراه داشتن باندهای تی آر ایکس در سفر یک توصیه برای علاقمندان به حفظ تناسب اندام است.

5- آموزش ساده: آموزش این رشته سخت نخواهد بود و شما با مطالعه راهنما های موجود و با تجربه و خطا قادر خواهید بود از پس اجرای حرکات آن بر بیایید.

6- کودکان و نوجوانان: بسیاری از کودکان و نوجوانان به راحتی میتوانند از این برنامه تمرینی استفاده کنید. با اجرای این برنامه های تمرینی تغذیه و رشد کودکان و نوجوانان بهبود می یابد و در عین حال قدرت و توان جسمانی آنها نیز افزایش می یابد. ما برای اولین بار در ایران برنامه های تی آر ایکس تصویری برای کودکان و نوجوانان را هم در این سایت برای استفاده عموم قرار دادیم.

در سالیان اخیر به دلیل استقبال گسترده از این رشته ورزشی مشاهده شده که برخی از افراد و باشگاههای تی آر ایکس برنامه های تمرین تی آر ایکس را با قیمت های بسیار نجومی به فروش میرسانند. ما بر آن شدیم تا برای جلوگیری از این امر جامع ترین برنامه تصویری تی آر ایکس را به صورت آنلاین در اختیار علاقمندان قرار دهیم. در صورت تمایل به عضویت در باشگاه آنلاین ما علاوه بر جامع ترین برنامه های تمرین تی آر ایکس که برای سطوح مختلف و به صورت تصویری طراحی شده است از سایر برنامه های باشگاه با حداقل قیمت و مشاوره دکتر امانی استفاده کنید.

ثبت نام در باشگاه آنلاین و استفاده از برنامه های مختلف تی آر ایکس

همچنین اگر علاقمند به آموزش تخصصی برای برنامه نویسی در تی آر ایکس هستید میتوانید از جامع ترین آموزش الکترونیک تی آر ایکس که در سیستم آموزش مجازی ما پیاده شده است استفاده فرمائید. در صورت شرکت در این دوره آموزش در پایان گواهی پایان دوره به شما اختصاص داده خواهد شد.

ثبت نام در دوره آموزش طراحی برنامه تمرین TRX به صورت الکترونیک

امیدواریم این مقاله مفید بوده باشد

سالم باشید.

 

امتیازدهی
اشتراک‌گذاری

دکتر فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه UPM

 برنامه ها و مشاوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *