توسط

لزوم مانیتورینگ ورزشی در چیست؟

شناخت قابلیتهای بدنی افراد با توجه به تفاوتهایی که در میان انسانها وجود دارد امری مهم و ضروری برای هر دو ورزشکاران و حتی غیر ورزشکاران میباشد. اجازه دهید از واژه آنالیز بدنی برای ادامه این مقاله استفاده شود. با آنالیز بدنی افراد از نظر برخی قابلیتهای فیزیولوژیکی و جسمانی مورد بررسی قرار میگیرند و از این طریق میتوانند نقاط قوت و نقاط ضعف خود را بشناسند. با یک آنالیز دقیق بدنی میتوان نتایجی کاربردی در ارائه برنامه های تمرینی و حتی تغذیه ای برای رسیدن به شرایط ایده آل داشته باشیم. همواره برخی از تستهای مورد استفاده در مانیتورینگ های ورزشی مشابه تستهای استعداد یابی میباشند.

اجازه بدهید با یک مثالی منظور خود را روشن کنم. اگر فردی دارای بیماری چربی خون بالا باشد در مراجعه به پزشک، قبل از هر گونه توصیه دارویی از وی آزمایشاتی جهت تعیین میزان چربی خون به عمل خواهد آمد و پس از این مرحله پزشک توصیه های دارویی و یا سایر موارد درمانی را خواهد داشت. از بیمار خواسته خواهد شد تا پس از یک مدت زمان معین دوباره آزمایش را تکرار نماید تا تغییرات و اثرات درمانی را جهت ادامه مورد بررسی قرار دهند. آیا هنوز فکر میکنید برای اجرای یک برنامه تمرینی نیاز به آنالیز بدنی ندارید؟

در نظر داشته باشید ورزشکاری که با یک آنالیز بدنی متوجه نقاط ضعف خواهد شد و در این شرایط میتواند برنامه تمرینی هدفمندی را دنبال نماید و یا فردی که برای تناسب اندام تمرین میکند با علم بر اینکه دارای چه ترکیب بدنی و چه میزان چربی و عضله است میتواند به تمرین بهتری بپردازد. اگر یک ورزشکار پرورش اندام هستید خیلی خوب است که ظرفیت حجم گیری خود را بدانید و اگر یک ورزشکار سرعتی هستید بدانید که چه میزان میتوانید رشد کنید و چه ظرفیت بیشتری برای بهبود دارید. همه اینها مثالهای کوتاهی میباشند که اهمیت آنالیز بدنی و مانیتورینگ را روش میکند.

ما در هر دو ورزشکاران قهرمان و حتی افرادی که برای تناسب اندام و تندرستی به تمرین میپردازند توصیه میکنیم تا آنالیز بدنی خود را به صورت مرتب انجام دهند و از این طریق با شناخت از بدن خود میزان تاثیر تمرین و یا رژیم های غذایی را هر چند وقت مورد بررسی قرار دهند. برای هر دو ورزشکاران حرفه ای و افراد آماتور توصیه میکنیم از مراکز استاندارد و علمی برای این منظور استفاده کنند. معمولا در تمام کشورهای دنیا بخش مهمی از آموزش به مربیان آزمونها و آنالیز بدنی میباشد که جای این امر در کشور ما به شدت خالی میباشد. گاهی مشاهده شده است که یک مربی ادعا میکند تنها با نگاه به ظاهر بدن یک فرد میتواند بدن او را آنالیز نماید! همه این ها به دلیل نبود سیستم آموزشی مناسب برای مربیان میباشد.

مراکز آنالیز و مانیتورینگ در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته است و جای این ارزیابی ها در کشور ما بیش از گذشته خالی به نظر میرسد. در سالیان اخیر برخی از مراکز برای پایش ورزشکاران و غیر ورزشکاران فعالیت خود را آغاز نموده اند که در این میان برخی از آنها نسبتا شروعی خوبی هم داشته اند. البته باید بدانیم تا وضعیت خوب و حتی متوسط راهی طولانی در پیش است. مهمترین مشکل در این میان هزینه بالای خرید دستگاهها و نیز نبود کارشناس برای بهره برداری از این دستگاهها است. ما همواره راهی طولانی باید برای رسیدن به شرایط ایده آل طی کنیم. امیدوارم که خیلی زود شروع قدرتمندی داشته باشیم تا در هر دوی بحث استعداد یابی و مانیتورینگ بتوانیم قدرتمند تر عمل کنیم.

امیدوارم مقاله مفیدی بوده باشد

آموزش آنلاینمشاوره آنلاین - درخواست برنامه

2 پاسخ

توسط
عالی بود

لطفا کارگاه مانیتورینگ رو اطلاع رسانی کنید.

ممنون
توسط
برای تست استعدایابی از باشگاه بهتون پیام دادم

ممنون

مباحث مشابه

5 پاسخ
1 پاسخ
1 پاسخ
نوشته شده اکتبر 19, 2023 توسط کاربر مهمان
1 پاسخ
1 پاسخ
نوشته شده سپتامبر 25, 2023 توسط سهیلا
1 پاسخ
نوشته شده سپتامبر 23, 2023 توسط دکتر موسویان مدیر مدرسه غیرانتفاعی هوشمن
1 پاسخ
نوشته شده سپتامبر 5, 2023 توسط مهدیس
1 پاسخ

1 پاسخ
نوشته شده نوامبر 11, 2022 توسط کاربر مهمان

1 پاسخ
1 پاسخ
نوشته شده آگوست 2, 2023 توسط کاربر مهمان
1 پاسخ

به دانشنامه فیت پارس خوش آمدید. ما در اینجا گرد هم جمع شده ایم تا به همدیگر کمک کنیم. در اینجا میتوانید سوالت را بپرسید و یا به سوالات دیگران جواب بدید.

0911-128-1381

پیام به واتس آپ /تلگرام /یا ایتا: 09111281381

دانشنامه فیت پارس
...